Jak odpowietrzyć hamulce rowerowe? Instrukcja KROK PO KROKU

2021-02-22

Rower to Twój świat? Rozumiemy to! Niewiele rzeczy w życiu nakręca równie pozytywnie. Pogoda za oknem sprawia, że fani dwóch kółek mogą oddawać się swojej pasji na świeżym powietrzu praktycznie przez cały rok. Przyda się tylko właściwy strój i odpowiednie dopieszczenie roweru. Zacznijmy od podstaw, czyli krótkiej historii tego, jak odpowietrzyć hamulce w rowerze.

Odpowietrzanie hamulców w rowerze

Domowy serwis – o tym musisz pamiętać!

Jeśli jesteś czynnym rowerzystą, doskonale wiesz, że od czasu do czasu musisz wykonać pewne zabiegi przy swoim „rumaku” – dla komfortu jazdy i bezpieczeństwa. Bez tego ani rusz!

Przed wyprawą rowerową należy sprawdzić, czy koła nie muszą być dopompowane. Pamiętaj też o łańcuchu – co jakiś czas zbadaj o jego kontrolę, czy nie jest on wyciągnięty. Jeździsz po błotnistych terenach? Czyść go po każdej trasie! Przyda się też “przesmarowanie” łańcucha. Polecamy robić to z jednodniowym wyprzedzeniem przed wyjazdem na szlaki – wtedy ewentualny „tatuaż” na łydce masz z głowy.

Tematu nie powinni bagatelizować także „szosowcy” – każde kolejne 400 km podbijające statystyki na Stravie to znak, że już najwyższy czas podziałać przy łańcuchu. Dzięki temu nie będziesz „piszczeć” i wkładać 8 razy tyle energii przy kręceniu. Przy dystansach dłuższych niż 30 km to naprawdę robi różnicę.

Jeżeli dwukołowiec wyposażony jest w ostre jak brzytwa „tarczówki”, na liście TO DO pojawia się jeszcze odpowietrzanie hamulców tarczowych w rowerze. Minimum raz do roku – zarówno w przypadku czynnego użytkowania sprzętu, jak i po jego „zimowaniu”.

Dlaczego? Ponieważ płyn hamulcowy z czasem traci swoje właściwości. Wtedy

  • hamulce po każdej jeździe zaczynają gorzej działać – Twoje bezpieczeństwo maleje;
  • przegrzewają się szybciej,
  • moc hamowania zmniejsza się, a droga hamowania wydłuża.

Po czym poznasz, że to już czas na odpowietrzanie hamulców rowerowych? Upomni się o Ciebie „miękka klamka”…

Zastanawiasz się, czy po wymianie klocków hamulcowych trzeba odpowietrzać układ? Kiedy jeszcze należy to zrobić? Na przykład w sytuacji, gdy hamulce kupowane są w częściach – bez płynu. Innym przykładem będzie konieczność skrócenia przewodów. Choć odpowietrzenie nie jest wtedy wymagane, na pewno nie zaszkodzi!

Zestaw do odpowietrzania hamulca tarczowego
Zestaw do odpowietrzania hamulców rowerowych

Miękka klamka hamulca rowerowego – co to oznacza dla cyklisty?

Oddawanie się uciechom przemierzania kolejnych kilometrów zostaje zakłócone przez niewłaściwie działający sprzęt? Trzeba działać szybko! Zwłaszcza jeśli to miękka klamka hamulca rowerowego i wydłużona droga hamowania stopują Cię w mocniejszym kręceniu...

Jeżeli odczuwasz taki dyskomfort podczas zaciskania klamki, oznacza to po prostu, że czeka Cię odpowietrzanie hamulców w rowerze. Zdziwiony i trochę przerażony misją, od której nie da się uciec? Zupełnie niepotrzebnie. Zapowietrzony układ hamulcowy to naturalna konsekwencja używania hydrauliki.

Hamulce hydrauliczne kiedyś zarezerwowane były głównie dla wyższej klasy rowerów MTB. Obecnie coraz częściej montuje się je także w rowerach ze średniej półki. Ich atuty doceniają już nie tylko fani mocnych zjazdów po „nieprzejechanych szlakach” – sięgają po nie „szosowcy” oraz ceniący opcję 2w1, czyli właściciele graveli.

Oznacza to, że odpowietrzanie hamulca w rowerze staje się podstawą dla każdego rowerzysty, który poważnie podchodzi do tematu jazdy oraz bezpieczeństwa. O siebie i rower trzeba dbać – wiadomo! Ale… jak?

Odpowietrzanie hamulców rowerowych kork po kroku

Odpowietrzenie hamulców w rowerze – instrukcja

W końcu nastał ten dzień, gdy zabierasz się za “miękką klamkę”. Nim przystąpisz do działania, zapoznaj się z naszą instrukcją, która wyjaśni Ci, jak odpowietrzyć hamulce hydrauliczne w rowerze. To nie jest żadna rocket science – na pewno dasz radę!

Na dobry początek określ, jaki płyn hamulcowy jest stosowany przy Twoim rowerze. Żrący i znany z przemysłu samochodowego DOT stosowany jest zazwyczaj przy hamulcach rowerowych takich marek jak:

  • SRAM
  • Hope
  • TRP
  • Formula.

Uszczelki hamulców Shimano czy Magura wymagają zastosowania oleju mineralnego. Wstęp mamy już za sobą – teraz sprawdzimy, jak uzupełnić płyn hamulcowy w rowerze.

  1. Przygotuj sobie zestaw do odpowietrzania hamulca tarczowego i alkohol izopropylowy, lub benzynę ekstrakcyjną oraz szmatki. Zdemontuj koło i usuń klocki do roweru z zacisku.
  2. Ustaw klamkę hamulca w poziomie tak, aby śruba odpowietrznika znajdowała się u góry.
  3. Pobierz płyn hamulcowy przy użyciu specjalnej strzykawki z zestawu. Zwróć uwagę, żeby przypadkowo nie “zaciągnąć” także powietrza. W przypadku płynu DOT należy dodatkowo odgazować płyn w strzykawce, odciągając kilka razy tłok.
  4. Wykręć śrubę odpowietrznika z klamki hamulca i w to miejsce wkręć lejek w przypadku hamulców SHIMANO, w przypadku innych marek, należy użyć odpowiedniej końcówki i strzykawki z rurką.
  5. W przypadku zacisku SHIMANO, podłącz rurkę ze strzykawką i odkręć śrubę w zacisku. Teraz jest czas na wyjęcie zatyczki z lejka. W przypadku hamulców innych marek do zacisku wkręć odpowiednią końcówkę i podłącz do niej strzykawkę wraz z płynem, po czym odkręć śrubkę odpowiedzialną za przepływ płynu w zacisku.
  6. Teraz jest czas na tłoczenie płynu, poprzez zacisk przepychamy olej aż do lejka lub strzykawki, towarzyszyć temu będą również bąbelki powietrza. Gdy całe powietrze ujdzie, a w lejku nie będą pojawiać się pęcherzyki możesz, zakręcić śrubę przy zacisku i naciśnij klamkę i upewnij się, że komfort użytkowania powrócił. Jeśli czujesz, że klamka opada zbyt głęboko – oznacza to, że w układzie nadal jest powietrze. Odkręć śrubę w zacisku i tłocz płyn dalej, przy okazji warto postukać w przewód hamulca. Jeśli żadne pęcherzyki powietrza już się nie pojawiają to zakręć śrubę w zacisku i zatkaj odpływ z lejka.
  7. Zakręć śrubę w dźwigni hamulca i przemyj wszystko alkoholem lub benzyną oraz przetrzyj szmatką. Pamiętaj, aby nie dopuścić do zatłuszczenia okładzin.
  8. Załóż klocki i zamontuj koło.
  9. Posprzątaj i wyczyść rower, gotowe!

Powyższa instrukcja obrazująca jak odpowietrzyć hamulce tarczowe w rowerze kierowana jest zarówno do właścicieli rowerów MTB, jak i szosówek. Należy jednak wiedzieć, że te drugie mogą mieć trochę inną końcówkę i będą wymagać innych końcówek do odpowietrzania.

Mamy nadzieję, że już wiesz, jak odpowietrzyć hamulce rowerowe w domowym serwisie. Jeśli jednak nie chcesz brudzić sobie rączek…

Końcówki do odpowietrzania hamulców
Lejek do odpowietrzania hamulca tarczowego

Hamulce hydrauliczne w rowerze – odpowietrzanie w serwisie

Możesz też poprosić o pomoc specjalistów. W tym celu wystarczy udać się do ulubionego serwisu, gdzie doskonale wiedzą, jak wymienić płyn hamulcowy w rowerze i właściwie odpowietrzyć układ. To usługa typu Basic, za którą nie powinno się zapłacić więcej niż 60 złotych (za koło). Cytując klasyka, będzie Pan zadowolony! Pani oczywiście także.

Potem pozostaje już tylko niczym nieskrępowana radość z jazdy! Życzymy zatem wymagających podjazdów, szybkich zjazdów i płaskich zakrętów. Bez plam oleju na trasie!

Pozycjonowanie

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel