Hamulce tarczowe - hydrauliczne i mechaniczne

ilość znalezionych towarów: 147

Zakup nowego roweru albo remont posiadanego już pojazdu wiąże się m.in. z koniecznością wyboru odpowiednich hamulców. Mają one bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo użytkownika jednośladu, dlatego przed podjęciem decyzji warto znać cechy poszczególnych rodzajów podzespołów. Jednym z nich są hamulce tarczowe, które dzielą się na dwie grupy – mechaniczne i hydrauliczne. Różnią się one od siebie m.in. budową oraz sposobem uruchomienia zacisków. W porównaniu z hamulcami szczękowymi są dużo bardziej skuteczne podczas trudnych warunków, takich jak np. deszcz czy błoto. Dodatkowo, zapewniają one znacznie lepszą modulację siły hamowania. Ich zakup wiąże się natomiast z koniecznością poniesienia wyższych kosztów.

Mechaniczne hamulce tarczowe do roweru – czym się charakteryzują?

Hamulce tarczowe rowerowe zbudowane są z tarczy zamocowanej do piasty i z zacisku z klockami hamulcowymi. Hamulec mechaniczny uruchamiany jest przez stalową linkę – przekazuje ona siłę hamowania z klamki hamulcowej do zacisku. Dzięki prostej budowie takie rozwiązanie charakteryzuje się wysoką odpornością na różnego rodzaju awarie. Jeżeli ulegnie ono uszkodzeniu, można łatwo je naprawić – nawet w terenie. Mechaniczne hamulce mają większą masę niż hydrauliczne, natomiast są od nich tańsze. Cechują się również słabszym dostosowywaniem siły hamowania do aktualnych potrzeb. Mechaniczne rozwiązania to m.in. hamulce tarczowe Shimano oraz hamulce tarczowe Avid. Często wykorzystywane są one w rowerach trekkingowych, za pomocą których pokonuje się długie trasy – niewielka awaryjność oraz możliwość szybkiego naprawienia ewentualnej usterki przydają się podczas dalekich wypraw.

Hamulce tarczowe hydrauliczne – czy warto się na nie zdecydować?

W przypadku hamulców hydraulicznych zacisk uruchamiany jest przez płyn hamulcowy (producenci stosują olej mineralny albo płyn hamulcowy DOT 4 lub DOT 5.1 – nie są one zamienne, co trzeba mieć na uwadze, by nie doprowadzić do uszkodzenia uszczelek w zaciskach). Takie rozwiązanie cechuje się dobrą modulacją oraz możliwością uzyskania bardzo dużej siły hamowania. Jest natomiast mało odporne na awarie i stosunkowo trudne w serwisowaniu. Hydrauliczne hamulce są obecnie częściej wykorzystywane niż mechaniczne. Dostępne na rynku są m.in. hamulce tarczowe Magura, Shimano oraz hamulce tarczowe Tektro. W przypadku hamulców hydraulicznych wyeliminowane zostaje ryzyko przetarcia opony podczas hamowania.

Rodzaje klocków w hamulcach tarczowych

Niezwykle istotnym elementem hamulców tarczowych są klocki hamulcowe. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, by dopasować je do konkretnych zacisków i tarcz. Wyróżniamy trzy grupy klocków hamulcowych – metaliczne, półmetaliczne oraz organiczne (żywiczne). Największą miękkością wyróżniają się klocki organiczne. W stosunkowo niewielkim stopniu zużywają one tarczę hamulcową. Zapewniają mniejszą siłę hamowania w porównaniu z klockami metalicznymi, które natomiast znacznie bardziej zużywają tarczę. Klocki półmetaliczne pozwalają na uzyskanie dobrej siły hamowania bez nadmiernego zużycia tarczy hamulcowej.


Być może zainteresuje Cię również:

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel