Hamulce tarczowe - hydrauliczne i mechaniczne
( ilość produktów: 240 )Zakup nowego roweru albo remont posiadanego już pojazdu wiąże się m.in. z koniecznością wyboru odpowiednich hamulców. Mają one bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo użytkownika jednośladu, dlatego przed podjęciem decyzji warto znać cechy poszczególnych rodzajów podzespołów. Jednym z nich są hamulce tarczowe, które dzielą się na dwie grupy – mechaniczne i hydrauliczne. Różnią się one od siebie m.in. budową oraz sposobem uruchomienia zacisków. W porównaniu z hamulcami szczękowymi są dużo bardziej skuteczne podczas trudnych warunków, takich jak np. deszcz czy błoto. Dodatkowo, zapewniają one znacznie lepszą modulację siły hamowania. Ich zakup wiąże się natomiast z koniecznością poniesienia wyższych kosztów.
Mechaniczne hamulce tarczowe do roweru – czym się charakteryzują?
Hamulce tarczowe rowerowe zbudowane są z tarczy zamocowanej do piasty i z zacisku z klockami hamulcowymi. Hamulec mechaniczny uruchamiany jest przez stalową linkę – przekazuje ona siłę hamowania z klamki hamulcowej do zacisku. Dzięki prostej budowie takie rozwiązanie charakteryzuje się wysoką odpornością na różnego rodzaju awarie. Jeżeli ulegnie ono uszkodzeniu, można łatwo je naprawić – nawet w terenie. Mechaniczne hamulce mają większą masę niż hydrauliczne, natomiast są od nich tańsze. Cechują się również słabszym dostosowywaniem siły hamowania do aktualnych potrzeb. Mechaniczne rozwiązania to m.in. hamulce tarczowe Shimano oraz hamulce tarczowe Avid. Często wykorzystywane są one w rowerach trekkingowych, za pomocą których pokonuje się długie trasy – niewielka awaryjność oraz możliwość szybkiego naprawienia ewentualnej usterki przydają się podczas dalekich wypraw.
Hamulce tarczowe hydrauliczne – czy warto się na nie zdecydować?
W przypadku hamulców hydraulicznych zacisk uruchamiany jest przez płyn hamulcowy (producenci stosują olej mineralny albo płyn hamulcowy DOT 4 lub DOT 5.1 – nie są one zamienne, co trzeba mieć na uwadze, by nie doprowadzić do uszkodzenia uszczelek w zaciskach). Takie rozwiązanie cechuje się dobrą modulacją oraz możliwością uzyskania bardzo dużej siły hamowania. Jest natomiast mało odporne na awarie i stosunkowo trudne w serwisowaniu. Hydrauliczne hamulce są obecnie częściej wykorzystywane niż mechaniczne. Dostępne na rynku są m.in. hamulce tarczowe Magura, Shimano oraz hamulce tarczowe Tektro. W przypadku hamulców hydraulicznych wyeliminowane zostaje ryzyko przetarcia opony podczas hamowania.
Rodzaje klocków w hamulcach tarczowych
Niezwykle istotnym elementem hamulców tarczowych są klocki hamulcowe. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, by dopasować je do konkretnych zacisków i tarcz. Wyróżniamy trzy grupy klocków hamulcowych – metaliczne, półmetaliczne oraz organiczne (żywiczne). Największą miękkością wyróżniają się klocki organiczne. W stosunkowo niewielkim stopniu zużywają one tarczę hamulcową. Zapewniają mniejszą siłę hamowania w porównaniu z klockami metalicznymi, które natomiast znacznie bardziej zużywają tarczę. Klocki półmetaliczne pozwalają na uzyskanie dobrej siły hamowania bez nadmiernego zużycia tarczy hamulcowej.
Być może zainteresuje Cię również:

Hamulec tarczowy przód Shimano Saint M820, 1000 mm, 4 tłoczki, (BR-M820, BL-M820-B-L)

Zestaw hamulców tarczowych M8120 Shimano Deore IM8120JRRXNA170 + IM8120JLFXNA100

Złączka karbowana M6 hamulca HS, do przewodu hamulcowego magura MT2 od 2015r. - 1 szt.

Zestaw hamulca tarczowego Avid BB7-S MTB, zacisk mechaniczny, tarcza 160 mm, adapter IS

Tarcza Hamulca Shimano SM-RT54 160 mm - bez pierścienia mocującego (z op. zbiorczego)

Zacisk hamulca Shimano BR-MT200, okładziny żywiczne - OEM, opakowanie zastępcze

Przewód hamulcowy hydrauliczny Shimano SM-BH59 950 mm przód czarny - opakowanie zastępcze

Kapturek RISK zaworu, portu odpowietrzania do zacisków hamulcowych, czarny, para

Okładziny, klocki spiekane do hamulców Avid Code 2011+, Guide RE, płytka stalowa

Okładziny, klocki organiczne do hamulców Avid Code 2011+, Guide RE, płytka aluminiowa
