Infolinia: 796 935 555

Piasty rowerowe

( ilość produktów: 189 )

Piasta rowerowa jest środkową częścią koła, którą szprychy łączą z obręczą. Obraca się ona na osi zamocowanej do ramy pojazdu. Piasta tylna i przednia mają rożne konstrukcje. Jeśli chodzi o element zamontowany w przednim kole, ma on za zadanie pozwolić na swobodny obrót koła wokół osi. W przypadku piasty tylnej budowa jest trochę bardziej skomplikowana. Komponent ten stanowi część układu napędowego jednośladu. Wpływa zatem na to, jak przebiega proces zamiany siły mięśni kolarza na ruch pojazdu. Wśród rowerzystów popularne są m.in. piasty Novatec. Wielu miłośników jazdy na dwóch kółkach również po piasty Shimano. Ze względu na to, że tylna piasta stanowi jedną z części układu napędowego roweru, przymocowana jest do niej kaseta lub wolnobieg. Montaż wielotrybu może wyglądać dwojako – wyróżniamy zatem dwa rodzaje piast rowerowych tylnych. Starsze wykorzystywane rozwiązanie to gwint pod wolnobieg nakręcany. Inny sposób montażu, cieszący się znacznie większą popularnością, piasta z bębenkiem, na który montowana jest kaseta. Niekiedy nakłada się każde z kół zębatych osobno. Montaż kasety na bębenku niewątpliwie ułatwia serwisowanie. W przypadku zużycia elementów można szybko wymienić koła zębate bez potrzeby rozmontowywania piasty.

Podział piast ze względu na sposób łożyskowania

Piasta w rowerze musi być ułożyskowana. Z tego względu elementy te możemy podzielić na trzy grupy, w zależności od rodzaju stosowanych łożysk. Pierwszy typ piast to takie, które posiadają zwykłe łożyska kulkowe. Drugi wariant to zastosowanie łożysk maszynowych. Jego zaletę stanowi bezobsługowa eksploatacja piasty. Decydując się nie piasty z łożyskami maszynowymi, musimy liczyć się z większą masą, która wynika z użycia nawet 4 łożysk w 1 piaście. Tego typu łożyska posiadają np. piasty rowerowe Novatec. Ostatnie rozwiązanie to tzw. piasty pakietowe składające się z zespołów kilku łożysk. Są one wykonywane w taki sposób, by były lekkie oraz jak najbardziej trwałe.

Piasta do roweru – mocowanie i rodzaj pojazdu

Piasty różnią się od siebie nie tylko konstrukcją, ale również sposobem, w jaki mocowane są do ramy jednośladu. Popularnym rozwiązaniem jest tzw. szybkozamykacz, który umożliwia szybkie zdjęcie koła. Inny wariant to mocowanie „na motylka” – wykorzystuje się w tym celu specjalne nakrętki. Co ważne, nie trzeba posiadać klucza do ich przykręcania oraz odkręcania. Prostym konstrukcyjnie rozwiązaniem, ale mniej wygodnym w użytkowaniu w porównaniu z wcześniej wymienionymi, jest mocowanie za pomocą standardowych nakrętek. To, jaka piasta do koła rowerowego, występuje w pojeździe, zależy m.in. od jego rodzaju. W jednośladach przeznaczonych głównie do jazdy miejskiej spotkać się można z piastą z wbudowanym dynamo (zasila ono oświetlenie pojazdu). W starszych jednośladach powszechne było montowanie tzw. piasty torpedo, czyli elementu wyposażonego w system hamulcowy. Zmniejszenie prędkości lub zatrzymanie pojazdu odbywało się poprzez cofnięcie pedału.

Piasta roweru dostępna w sklepie Rowerek.pl

Ze względu na to, że piasta ma ogromny wpływ na przekształcanie siły mięśni kolarza na ruch pojazdu, warto posiadać w swoim rowerze solidny, trwały komponent. Wysokiej jakości części, tworzone przez sprawdzonych producentów, dostępne są w sklepie stacjonarnym i internetowym Rowerek.pl. Nasi konsultanci udzielają profesjonalnej pomocy w zakresie doboru wszelkiego rodzaju podzespołów. W celu zapoznania się z asortymentem sklepu zachęcamy do sprawdzenia oferty przedstawionej na stronie Rowerek.pl.


Może zainteresuje Cię także:

Pozycjonowanie

pixel