Infolinia: 796 935 555
2021-10-14

Wymiana linek i pancerzy w rowerze

W celu zachowania odpowiedniej sprawności roweru konieczne jest prawidłowe funkcjonowanie wielu elementów. To bardzo ważne, aby właściwie dbać zarówno o większe, widoczne na pierwszy rzut oka części, jak i mniejsze, choć nie mniej ważne komponenty. Doskonale można zobrazować to na przykładzie linek oraz pancerzy w rowerze. Mimo niewielkich rozmiarów linki i pancerze rowerowe mają ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie jednośladu, a także bezpieczeństwo kolarza.

Na szczęście zarówno wymiana linki przerzutki przedniej, jak i wymiana linki przerzutki tylnej nie jest czynnością skomplikowaną, wymagającą szczególnych umiejętności czy doświadczenia. Z powodzeniem można samodzielnie wykonać ją w domu, stosując się do kilku najważniejszych zaleceń

Wymiana linek w rowerze – podstawy

Zanim odpowiemy sobie na pytanie: jak wymienić linki hamulcowe w rowerze?, warto zastanowić się nad tym, kiedy taki zabieg będzie potrzebny. Aby mieć pewność, że nasz jednoślad funkcjonuje w pełni sprawnie i bezpiecznie, należy regularnie sprawdzać stan wszystkich jego elementów. Kiedy płynność działania przerzutek spadnie, a na linkach pojawią się widoczne strzępki lub, co gorsza, rdza, to znak, że czas na wymianę okablowania.

Wymiana linek oraz pancerzy w rowerze nie jest więc określona ścisłymi ramami czasowymi i zależy głównie od intensywności eksploatacji pojazdu oraz poziomu jego pielęgnacji i konserwacji.

Przed rozpoczęciem wymiany warto przygotować sobie wszystkie potrzebne elementy i akcesoria. Niezbędne będą oczywiście nowe linki przerzutkowe i pancerze, jak również końcówki linek rowerowych. Przy samej wymianie przyda się klucz imbusowy, kombinerki oraz specjalne narzędzie przeznaczone do cięcia pancerzy i linek rowerowych.

Wymiana linek w rowerze

Jakie linki i pancerze wybrać?

lanując wymianę linki w rowerze,P warto starannie przejrzeć dostępne na rynku produkty i wybrać je o optymalnych dla nas parametrach oraz wysokiej jakości, która przełoży się na dłuższy czas efektywnego użytkowania.

Do najpopularniejszych należą obecnie galwanizowane i szlifowane linki do przerzutek oraz hamulców. Są to elementy, które przy atrakcyjnej cenie zapewniają jednocześnie wysoki komfort i bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza w przypadku rekreacyjnego użytkowania roweru. Osoby używające jednoślad nieco bardziej wyczynowo lub jeżdżące po różnego rodzaju nawierzchniach powinny z kolei wybrać linki powlekane oraz polerowane.

Bardzo ważne jest także dokładne sprawdzenie wymiarów wybranych linek, bowiem linki hamulcowe oraz przerzutkowe wyraźnie różnią się między sobą. Pierwsze z nich są wyraźnie grubsze, a ich średnica wynosi około 1,4 do 1,6 mm, drugie, przerzutkowe, to elementy cieńsze, o średnicy do 1,4 mm. Różnice dostrzec można także między linkami przeznaczonymi do różnych typów rowerów. Wiele sklepów rowerowych posiada w swojej ofercie dedykowane, wcześniej skompletowane zestawy linek oraz pancerzy, z czego chętnie i często korzystają zwłaszcza mniej doświadczeni miłośnicy kolarstwa.

Wymiana linek rowerowych – krok po kroku

Wymiana linki przerzutki, wymiana linki hamulca w rowerze, wymiana pancerzy w rowerze – wszystkie te czynności najlepiej jest wykonać za jednym razem, oszczędzając czas i gwarantując sobie potrójnie satysfakcjonujący efekt własnoręcznego, domowego serwisu.

Proces wymiany linki przerzutki należy rozpocząć od ustawienia pojazdu w odpowiednim miejscu oraz na właściwym biegu, najlżejszym dla sprężyny roweru. Łańcuch pojazdu powinien być ustawiony na najmniejszej zębatce. Następnie za pomocą imbusa należy częściowo odkręcić śrubę, która utrzymuje okablowanie w miejscu, tak aby możliwe było wyciągnięcie linki z pancerza. Zarówno wyciągnięcie zużytej linki, jak i założenie nowej powinno odbywać się przez manetkę – miejsce, gdzie ulokowana jest końcówka przewodu.

Bardzo ważne jest, aby pamiętać o docięciu nadmiaru nowej linki po jej założeniu. Należy zrobić to przy użyciu mocnych, ostrych nożyc lub specjalnego narzędzia do cięcia okablowania rowerowego. Warto także wyposażyć linki w specjalne końcówki ochronne, które przedłużą ich żywotność i zapobiegną ich rozdwajaniu się.

Wymiana linki w rowerze to również wymiana przewodu hamulcowego.Wykonuje się ją w sposób analogiczny do procesu wymiany linki przerzutki. Po poluzowaniu odpowiedniej śrubki wystarczy jedynie wyciągnąć ją przez pancerz oraz klamkę hamulca, a następnie w ten sam sposób zamontować nowy kabel.

Po wymianie linki hamulcowej na nową warto pamiętać także o jej odpowiednim wyregulowaniu. Jak naciągnąć linki hamulcowe w rowerze? Sposób wykonania tej czynności w dużej mierze zależy od typu oraz budowy systemu hamulcowego. Te podzielić można na dwie podstawowe kategorie: mechaniczne oraz hydrauliczne. W przypadku hamulców mechanicznych wystarczy za pomocą specjalnego pokrętła – umieszczonego zazwyczaj na zacisku hamulca – ustawić odpowiedni naciąg linki. W trakcie regulacji warto od czasu do czasu sprawdzić działanie hamulców.

W przypadku hamulców hydraulicznych wiele zależy od ich szczegółowej budowy oraz lokalizacji pokrętła regulującego. Może ono być bowiem umieszczone bezpośrednio przy klamce hamulca, jak również na zbiorniku pompy. Po zlokalizowaniu pokrętła możliwe jest dokonanie regulacji.

Wymiana linek rowerowych

Wymiana pancerzy w rowerze

Wymianę linek warto uzupełnić także o zmianę pancerzy, zużywających się w podobnym czasie jak okablowanie roweru. Podczas intensywnej eksploatacji pojazdu to właśnie w pancerzach linek zbierają się zabrudzenia i kurz, które mogą negatywnie wpłynąć na sprawność działania jednośladu. Warto pamiętać, że podobnie jak linki, także pancerze do roweru należy dokładnie dopasować do swojego sprzętu oraz jego typu. Praktycznym rozwiązaniem jest zmierzenie pancerzy po ich demontażu lub zabranie ich do sklepu rowerowego, w celu porównania do produktów na półkach.

Wymiana pancerzy w rowerze jest procesem niezwykle prostym i intuicyjnym; po wyborze odpowiednich pancerzy wystarczy jedynie umieścić je w miejscu zdemontowanych elementów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, może za pomocą nożyc lub specjalnego narzędzia nieznacznie skrócić ich długość.

Przeczytaj też:

  1. Wszystko, co musisz wiedzieć o wentylach rowerowych!
  2. Jak dobrać rozmiar ramy roweru?
  3. Rozmiary opon rowerowych – jak je czytać i dobrać?
  4. Dobór odpowiedniego adaptera do rowerowych zacisków hamulcowych.
  5. Zimowy serwis roweru – to idealny czas żeby zadbać o twój rower.
  6. Szprychy i pomiar ich długości
  7. Klasyfikacja przerzutek Shimano
  8. Wymiana linek i pancerzy w rowerze
  9. Serwis roweru w domu – jak samodzielnie zrobić przegląd?
  10. Rodzaje i budowa amortyzatorów rowerowych
  11. Sprawdzone sposoby na piszczące hamulce w rowerze
  12. Jak odpowietrzyć hamulce rowerowe? Instrukcja KROK PO KROKU
  13. Czyszczenie roweru – krok po kroku
  14. Grupy osprzętu Shimano
  15. Prezent dla rowerzysty - nasze propozycje
  16. Trasa Katowice-Pszczyna rowerem
  17. Gdzie na rower w Katowicach? Odkrywaj trasy, których nie znają inni

Polecane

Pozycjonowanie

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel