Infolinia: 796 935 555

Hamulce rowerowe - tarczowe i V-Brake

( ilość produktów: 366 )

Układ hamulcowy w rowerze jest jednym z elementów mających największy wpływ na bezpieczeństwo użytkownika pojazdu. Należy zatem regularnie sprawdzać funkcjonowanie wszystkich komponentów, które biorą udział w procesie zatrzymywania lub zmniejszania prędkości jednośladu. Najważniejszą część układu hamulcowego stanowią niewątpliwie hamulce. Na rynku znaleźć można różne warianty tych elementów wyposażenia, wśród których największą popularnością cieszą się hamulce rowerowe szczękowe oraz hamulce rowerowe tarczowe. Występujące między nimi różnice dotyczą przede wszystkim budowy i sposobu, w jaki uruchamiane są zaciski.

Hamulce rowerowe V – brake – charakterystyka

Wśród hamulców szczękowych najbardziej znane są hamulce typu V – brake. Ich działanie polega na ściskaniu obręczy za pomocą klocków hamulcowych znajdujących się na długich, prostych ramionach hamulca, przymocowanych do widełek ramy. Zacisk uruchamiany jest za pomocą klamki hamulcowej lub klamkomanetki, która połączona jest z hamulcem specjalną linką. Użycie dźwigni powoduje skrócenie linki, co skutkuje zaciśnięciem się klocków na obręczy koła, a co za tym idzie – zmniejszeniem prędkości jednośladu. Tego rodzaju hamulce stosowane są najczęściej w rowerach MTB, miejskich oraz trekkingowych. Do tej grupy należą m.in. hamulce rowerowe Shimano.

Tarczowe hamulce rowerowe – rodzaje

Drugą, popularną grupą części przeznaczonych do zmniejszania prędkości jednośladu są hamulce rowerowe tarczowe. Wśród nich znajdują się dwa typy komponentów – tarczowe hamulce rowerowe hydrauliczne – np. hamulce hydrauliczne Hayes - oraz hamulce tarczowe mechaniczne. Oba rodzaje elementów (w porównaniu ze szczękowymi) lepiej sprawdzają się w przypadku trudnych warunków, np. podczas jazdy po błocie lub w trakcie deszczu. Dzięki użyciu hamulców tarczowych możemy uzyskać lepszą modulację siły hamowania. Musimy natomiast liczyć się z koniecznością poniesienia większych wydatków. Jeżeli chodzi o hamulce tarczowe mechaniczne, to składają się one z tarczy przymocowanej do piasty oraz zacisku z klockami hamulcowymi. Uruchomienie hamulca inicjuje dźwignia hamulca rowerowego. Jej naciśnięcie skutkuje skróceniem linki i dociśnięciem klocków hamulcowych do tarczy. W przypadku hamulców tarczowych hydraulicznych realizacja zacisku odbywa się poprzez płyn hamulcowy. Może nim być olej mineralny albo płyn hamulcowy DOT 4 lub DOT 5.1 – producent określa, jakiego typu płynu należy używać w danym komponencie. Ten rodzaj hamulców tarczowych pozwala na uzyskanie bardzo dużej siły hamowania i wyróżnia się dobrą modulacją. Oprócz tego, części te są lżejsze od hamulców tarczowych mechanicznych. Ich wadę stanowi natomiast stosunkowo wysoka cena. Hamulce hydrauliczne są mało odporne na awarie, a ich serwisowanie nie należy do najprostszych czynności. Ze względu na możliwość szybkiej naprawy oraz znacznie mniejszą skłonność do usterek, w rowerach trekkingowych częściej stosuje się wariant mechaniczny.

Hamulce tarczowe hydrauliczne – wybór klocków

Klocki hamulcowe rowerowe, stosowane w hydraulicznych hamulcach tarczowych, możemy podzielić na trzy grupy. Pierwsza z nich to klocki organiczne, które cechują się największą miękkością. Ich zaletę stanowi stosunkowo niski stopień zużywania tarczy hamulcowej, natomiast nie pozwalają one na uzyskanie tak dużej siły hamowania, jak w przypadku użycia klocków metalicznych. Wadą wersji metalicznej jest duże zużywanie tarczy. Na uzyskanie dobrej siły hamowania, bez nadmiernego zużycia tarczy hamulcowej, pozwalają klocki półmetaliczne.

Pozycjonowanie

pixel