Szprychy i pomiar ich długości
Szprychy to jeden z niezbędnych elementów składowych koła rowerowego. Służą do połączenia piasty i obręczy co jako jedność stanowi podstawowy element konstrukcji każdego roweru. Bez koła nie ruszysz roweru z miejsca.
Szprychy – rodzaje
W naszym sklepie znajdziesz podstawowe szprychy ze stali ocynkowanej, oraz trwalsze i mocniejsze szprychy ze stali nierdzewnej, również w wersjach cieniowanych. Na indywidualne zamówienie również możemy sprowadzić inne szprychy, w tym Aero.
Dlaczego koła mają szprychy o różnej długości?
Obręcze rowerowe występują w różnych rozmiarach, najpopularniejsze rozmiary to 26”, 27,5” i 28”.
Do tego piasty, mimo, że są produkowane w określonych standardach to mają zmienną średnicę kołnierzy, co powoduje, że do budowy nowego koła, musimy dokonać precyzyjnych pomiarów, które pomogą nam wybrać odpowiednie szprychy. Ponadto koła tylne i koła z tarczami mają asymetryczną budowę, co wymusza stosowanie różnej długości szprych na prawą i lewą stronę.
Czy pomiar szprych i ich odpowiedni wybór jest trudny?
W żadnym razie, jeśli dysponujesz podstawowymi narzędziami typu linijka i suwmiarka to bez problemu możesz dobrać odpowiednią długość szprych. Szukasz jednej szprychy, która pękła w twoim kole? – Wykręć drugą szprychę, z tej samej strony koła i zmierz jej długość od zagięcia łebka do końca gwintu.
Gotowe – prawda, że proste?
Oblicz długość szprych w prosty sposób
Szprychy można mierzyć zwykłą linijką, lub przymiarem liniowym, jest również dedykowane narzędzie do pomiaru szprych Park Tool SBC-1. Szprychę należy zaczepić łbem o przymiar, gwintowany koniec wskazuje długość szprychy. Długość zawsze mierzy się od postawy zagięcia łebka, tak jak zaznaczono na poniższym zdjęciu.
Szprychy – jak liczyć długość
Skoro wiemy już jak i czym zmierzyć szprychy, to warto również nauczyć się jak obliczyć długość szprych potrzebną do nowego koła.
Z podstawowych informacji potrzebnych do wyliczenia długości szprych jest ilość otworów na szprychy oraz średnica obręczy ERD
Znając ERD obręczy należy dokonać pomiarów piasty.
Ze względu, że będziemy korzystać z darmowego programu do obliczania długości szprych – Spokeman, poszukujemy wymiarów potrzebnych do programu:
D1 – średnica kołnierza po stronie napędu / lub w przypadku przedniej piasty po stronie mocowania tarczy.
D2 – średnica kołnierza po stronie nie napędowej / lub w przypadku piasty przedniej po stronie bez mocowania tarczy.
W1 – odległość kołnierza przy bębenku, lub przy tarczy hamulcowej w przypadku przedniej piasty.
W2 – odległość kołnierza od centralnego punktu piasty do kołnierza po stronie nie napędowej.
Do obliczenia środka piasty należy użyć suwmiarki, mierzymy szerokość całkowitą piasty, dzielimy to na pół i zaznaczamy środek na piaście.
Po wyznaczeniu środka piasty, mierzymy odległość kołnierzy od środka piasty do środka kołnierza, czynność powtarzamy dla przeciwległej strony.
Podstawiamy wymiary do programu i otrzymujemy długość szprych na lewą i prawą stronę w konfiguracji na daną ilość krzyży. Najczęściej stosowany zaplot to 3 krzyże.
Wartości podane zaokrąglamy w górę do parzystej długości.
W tym przypadku potrzebna długość szprych to 296 mm i 294 mm w zaplocie na 3 krzyże.
Warto mieć na uwadze, że długość szprych zależy od dokładności pomiaru piasty i obręczy.
Dlaczego szprychy pękają?
Szprychy zaplecione w koło zostają naprężone, idealną sytuacją jest gdy wszystkie szprychy są naprężone z równomierną siła. Wówczas otrzymujemy koło, które pracuje w odpowiedni sposób, jest sztywne i mocne. Z czasem jednak szprychy się rozciągają, wtedy luźne szprychy zaczynają pękać. Gdy koło się obraca to luźne szprychy luzują się i napinają, kiedy zostanie przekroczona siła potrzebna do zerwania szprychy to zwyczajnie pęka.
Ratunkiem na taką sytuację jest wymiana wszystkich szprych i wycentrowanie koła z użyciem tensometru. Jest jeszcze ekonomiczna opcja, wtedy wymieniamy tylko pęknięte szprychy, ale należy pamiętać, że równomierne naprężenie może nie być możliwe, z powodu zapieczonych nypli, w pozostałych szprychach. Szprychy również pękną gdy będziemy naciągać już rozciągniętą szprychę podczas centrowania koła.
Czasami ekonomiczna opcja może doprowadzić do wymiany wszystkich szprych w przeciągu dłuższego czasu, co w konsekwencji doprowadzi do sytuacji, w której więcej wydamy na centrowanie za każdą pękniętą szprychą, aniżeli w przypadku wymiany wszystkich szprych od razu.
Niezależnie czy budujesz nowe koło czy remontujesz stare – Warto wybrać komponenty wyższej jakości. Najczęściej wybierane szprychy w naszym sklepie to CN Spoke STD14 szprychy te wykonane są ze stali nierdzewnej, z hartowanym gwintem na nypel. Kolejną propozycją są szprychy SAPIM, które wykorzystywane są w markowych kołach. Do kół bardziej obciążonych polecane są szprychy Sapim Leader 2,3 mm, używane do kół w rowerach bikepackingowych i turystycznych.
W naszym sklepie znajdziesz pojedyncze szprychy, jak i przygotowane zestawy po 18 sztuk. Jeśli masz jakieś pytania odnośnie doboru szprychy to chętnie pomożemy, wystarczy napisać maila.
Możemy też zbudować koło od podstaw, z nowych części zakupionych w naszym sklepie, oraz tych powierzonych w nasze ręce. Koszt takiej usługi znajdziesz w cenniku serwisowym
Przeczytaj też:
- Wszystko, co musisz wiedzieć o wentylach rowerowych!
- Jak dobrać rozmiar ramy roweru?
- Rozmiary opon rowerowych – jak je czytać i dobrać?
- Dobór odpowiedniego adaptera do rowerowych zacisków hamulcowych.
- Zimowy serwis roweru – to idealny czas żeby zadbać o twój rower.
- Szprychy i pomiar ich długości
- Klasyfikacja przerzutek Shimano
- Wymiana linek i pancerzy w rowerze
- Serwis roweru w domu – jak samodzielnie zrobić przegląd?
- Rodzaje i budowa amortyzatorów rowerowych
- Sprawdzone sposoby na piszczące hamulce w rowerze
- Jak odpowietrzyć hamulce rowerowe? Instrukcja KROK PO KROKU
- Czyszczenie roweru – krok po kroku
- Grupy osprzętu Shimano
- Prezent dla rowerzysty - nasze propozycje
- Trasa Katowice-Pszczyna rowerem
- Gdzie na rower w Katowicach? Odkrywaj trasy, których nie znają inni