Szprychy i pomiar ich długości

2022-02-11

Szprychy to jeden z niezbędnych elementów składowych koła rowerowego. Służą do połączenia piasty i obręczy co jako jedność stanowi podstawowy element konstrukcji każdego roweru. Bez koła nie ruszysz roweru z miejsca.

Szrychy

Szprychy – rodzaje

W naszym sklepie znajdziesz podstawowe szprychy ze stali ocynkowanej, oraz trwalsze i mocniejsze szprychy ze stali nierdzewnej, również w wersjach cieniowanych. Na indywidualne zamówienie również możemy sprowadzić inne szprychy, w tym Aero.

Dlaczego koła mają szprychy o różnej długości?

Obręcze rowerowe występują w różnych rozmiarach, najpopularniejsze rozmiary to 26”, 27,5” i 28”.
Do tego piasty, mimo, że są produkowane w określonych standardach to mają zmienną średnicę kołnierzy, co powoduje, że do budowy nowego koła, musimy dokonać precyzyjnych pomiarów, które pomogą nam wybrać odpowiednie szprychy. Ponadto koła tylne i koła z tarczami mają asymetryczną budowę, co wymusza stosowanie różnej długości szprych na prawą i lewą stronę.

Czy pomiar szprych i ich odpowiedni wybór jest trudny?

W żadnym razie, jeśli dysponujesz podstawowymi narzędziami typu linijka i suwmiarka to bez problemu możesz dobrać odpowiednią długość szprych. Szukasz jednej szprychy, która pękła w twoim kole? – Wykręć drugą szprychę, z tej samej strony koła i zmierz jej długość od zagięcia łebka do końca gwintu.
Gotowe – prawda, że proste?

Oblicz długość szprych w prosty sposób

Szprychy można mierzyć zwykłą linijką, lub przymiarem liniowym, jest również dedykowane narzędzie do pomiaru szprych Park Tool SBC-1. Szprychę należy zaczepić łbem o przymiar, gwintowany koniec wskazuje długość szprychy. Długość zawsze mierzy się od postawy zagięcia łebka, tak jak zaznaczono na poniższym zdjęciu.

Początek pomiaru szprychy

 

Szprychy – jak liczyć długość

Skoro wiemy już jak i czym zmierzyć szprychy, to warto również nauczyć się jak obliczyć długość szprych potrzebną do nowego koła.

Z podstawowych informacji potrzebnych do wyliczenia długości szprych jest ilość otworów na szprychy oraz średnica obręczy ERD

Długość naprzeciwległych otworów na szprychy

 

Znając ERD obręczy należy dokonać pomiarów piasty.

Ze względu, że będziemy korzystać z darmowego programu do obliczania długości szprych – Spokeman, poszukujemy wymiarów potrzebnych do programu:

 

Kalkulator Spokeman

D1 – średnica kołnierza po stronie napędu / lub w przypadku przedniej piasty po stronie mocowania tarczy.

D2 – średnica kołnierza po stronie nie napędowej / lub w przypadku piasty przedniej po stronie bez mocowania tarczy.

W1 – odległość kołnierza przy bębenku, lub przy tarczy hamulcowej w przypadku przedniej piasty.

W2 – odległość kołnierza od centralnego punktu piasty do kołnierza po stronie nie napędowej.

Do obliczenia środka piasty należy użyć suwmiarki, mierzymy szerokość całkowitą piasty, dzielimy to na pół i zaznaczamy środek na piaście.

środek piasty

 

Obliczanie środka piasty

 

Po wyznaczeniu środka piasty, mierzymy odległość kołnierzy od środka piasty do środka kołnierza, czynność powtarzamy dla przeciwległej strony.

Podstawiamy wymiary do programu i otrzymujemy długość szprych na lewą i prawą stronę w konfiguracji na daną ilość krzyży. Najczęściej stosowany zaplot to 3 krzyże.

Wartości podane zaokrąglamy w górę do parzystej długości.

 

Obliczanie długości szprychy - kalkulator

 

W tym przypadku potrzebna długość szprych to 296 mm i 294 mm w zaplocie na 3 krzyże.

 

Warto mieć na uwadze, że długość szprych zależy od dokładności pomiaru piasty i obręczy.

Dlaczego szprychy pękają?

Szprychy zaplecione w koło zostają naprężone, idealną sytuacją jest gdy wszystkie szprychy są naprężone z równomierną siła. Wówczas otrzymujemy koło, które pracuje w odpowiedni sposób, jest sztywne i mocne. Z czasem jednak szprychy się rozciągają, wtedy luźne szprychy zaczynają pękać. Gdy koło się obraca to luźne szprychy luzują się i napinają, kiedy zostanie przekroczona siła potrzebna do zerwania szprychy to zwyczajnie pęka.

Ratunkiem na taką sytuację jest wymiana wszystkich szprych i wycentrowanie koła z użyciem tensometru. Jest jeszcze ekonomiczna opcja, wtedy wymieniamy tylko pęknięte szprychy, ale należy pamiętać, że równomierne naprężenie może nie być możliwe, z powodu zapieczonych nypli, w pozostałych szprychach. Szprychy również pękną gdy będziemy naciągać już rozciągniętą szprychę podczas centrowania koła.

Czasami ekonomiczna opcja może doprowadzić do wymiany wszystkich szprych w przeciągu dłuższego czasu, co w konsekwencji doprowadzi do sytuacji, w której więcej wydamy na centrowanie za każdą pękniętą szprychą, aniżeli w przypadku wymiany wszystkich szprych od razu.

Niezależnie czy budujesz nowe koło czy remontujesz stare – Warto wybrać komponenty wyższej jakości. Najczęściej wybierane szprychy w naszym sklepie to CN Spoke STD14 szprychy te wykonane są ze stali nierdzewnej, z hartowanym gwintem na nypel. Kolejną propozycją są szprychy SAPIM, które wykorzystywane są w markowych kołach. Do kół bardziej obciążonych polecane są szprychy Sapim Leader 2,3 mm, używane do kół w rowerach bikepackingowych i turystycznych.

W naszym sklepie znajdziesz pojedyncze szprychy, jak i przygotowane zestawy po 18 sztuk. Jeśli masz jakieś pytania odnośnie doboru szprychy to chętnie pomożemy, wystarczy napisać maila.

Możemy też zbudować koło od podstaw, z nowych części zakupionych w naszym sklepie, oraz tych powierzonych w nasze ręce. Koszt takiej usługi to 42 zł.

 

Montaż kół na zamówienie

Pozycjonowanie

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel