Hamulce tarczowe - hydrauliczne i mechaniczne
( ilość produktów: 312 )Zakup nowego roweru albo remont posiadanego już pojazdu wiąże się m.in. z koniecznością wyboru odpowiednich hamulców. Mają one bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo użytkownika jednośladu, dlatego przed podjęciem decyzji warto znać cechy poszczególnych rodzajów podzespołów. Jednym z nich są hamulce tarczowe, które dzielą się na dwie grupy – mechaniczne i hydrauliczne. Różnią się one od siebie m.in. budową oraz sposobem uruchomienia zacisków. W porównaniu z hamulcami szczękowymi są dużo bardziej skuteczne podczas trudnych warunków, takich jak np. deszcz czy błoto. Dodatkowo, zapewniają one znacznie lepszą modulację siły hamowania. Ich zakup wiąże się natomiast z koniecznością poniesienia wyższych kosztów.
Mechaniczne hamulce tarczowe do roweru – czym się charakteryzują?
Hamulce tarczowe rowerowe zbudowane są z tarczy zamocowanej do piasty i z zacisku z klockami hamulcowymi. Hamulec mechaniczny uruchamiany jest przez stalową linkę – przekazuje ona siłę hamowania z klamki hamulcowej do zacisku. Dzięki prostej budowie takie rozwiązanie charakteryzuje się wysoką odpornością na różnego rodzaju awarie. Jeżeli ulegnie ono uszkodzeniu, można łatwo je naprawić – nawet w terenie. Mechaniczne hamulce mają większą masę niż hydrauliczne, natomiast są od nich tańsze. Cechują się również słabszym dostosowywaniem siły hamowania do aktualnych potrzeb. Mechaniczne rozwiązania to m.in. hamulce tarczowe Shimano oraz hamulce tarczowe Avid. Często wykorzystywane są one w rowerach trekkingowych, za pomocą których pokonuje się długie trasy – niewielka awaryjność oraz możliwość szybkiego naprawienia ewentualnej usterki przydają się podczas dalekich wypraw.
Hamulce tarczowe hydrauliczne – czy warto się na nie zdecydować?
W przypadku hamulców hydraulicznych zacisk uruchamiany jest przez płyn hamulcowy (producenci stosują olej mineralny albo płyn hamulcowy DOT 4 lub DOT 5.1 – nie są one zamienne, co trzeba mieć na uwadze, by nie doprowadzić do uszkodzenia uszczelek w zaciskach). Takie rozwiązanie cechuje się dobrą modulacją oraz możliwością uzyskania bardzo dużej siły hamowania. Jest natomiast mało odporne na awarie i stosunkowo trudne w serwisowaniu. Hydrauliczne hamulce są obecnie częściej wykorzystywane niż mechaniczne. Dostępne na rynku są m.in. hamulce tarczowe Magura, Shimano oraz hamulce tarczowe Tektro. W przypadku hamulców hydraulicznych wyeliminowane zostaje ryzyko przetarcia opony podczas hamowania.
Rodzaje klocków w hamulcach tarczowych
Niezwykle istotnym elementem hamulców tarczowych są klocki hamulcowe. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, by dopasować je do konkretnych zacisków i tarcz. Wyróżniamy trzy grupy klocków hamulcowych – metaliczne, półmetaliczne oraz organiczne (żywiczne). Największą miękkością wyróżniają się klocki organiczne. W stosunkowo niewielkim stopniu zużywają one tarczę hamulcową. Zapewniają mniejszą siłę hamowania w porównaniu z klockami metalicznymi, które natomiast znacznie bardziej zużywają tarczę. Klocki półmetaliczne pozwalają na uzyskanie dobrej siły hamowania bez nadmiernego zużycia tarczy hamulcowej.

Śruba zacisku Flat Mount Shimano "C" do tylnego mocowania o grubości 15 mm BR-RS505

Śruba zacisku Flat Mount Shimano "C" do tylnego mocowania o grubości 10 mm BR-RS505

Nakrętka i podkładka tarczy Centerlock do piast Shimano (15 mm)

Zacisk hamulca hydraulicznego Magura MT4 (MT Trail Sport) tylny, z okładzinami

Klocki hamulcowe Meroca, półmetaliczne do hamulców Hayes GX-2, MX-2, MX-3, MX-4, MX-5, Sole, CX Pro, QUAD QHD-(4, 5, SP), Promax DSK-810, UNIQUE mechanical; Accent Freezer, Cooler.

Klocki hamulcowe Meroca, półmetaliczne do Shimano DEORE, DEORE XT, SLX, XTR (Zamiennik M06)

Klocki hamulcowe Meroca, półmetaliczne do KUGOO, KUKIRIN G-Booster G2 Pro, sprężynka.

Klocki hamulcowe Meroca, półmetaliczne do Magura MT2, MT4, MT6, MT8, do zacisków 2-tłoczkowych

Tarcza Hamulca Shimano SM-RT64 160 mm - z pierścieniem mocującym (z op. zbiorczego)
