Infolinia: 796 935 555
2024-07-18

Co psuje się w moim rowerze? CZ. 1 (koła i przerzutki)

Czasami, choć rzadko rower jeździ sprawnie przez wiele lat, ale czy omijanie serwisu się opłaca?
Proste czynności serwisowe, które wymagają podstawowych narzędzi można wykonać na własną rękę, jak choćby wymiana dętki.

Problemy rodzą się jednak wtedy jak coś działa nie tak jak powinno, ale nie wiemy co.

W tym wpisie postaram się rzucić nieco światła na to w jaki sposób można zweryfikować co się popsuło w twoim rowerze.

Łatwe i proste sztuczki diagnostyczne

O ile diagnoza przebitej dętki nie jest żadnym wyczynem, to niektóre rzeczy są jak najwyżej klasy pozoranci, którzy wskazują na usterkę zupełnie sprawnego komponentu.
Idąc tym tropem można zainwestować w nowe komponenty i wymienić zupełnie dobre części.

Zatem podsunę wam kilka porad na to jak sprawdzić czy dany komponent jest sprawny i czy działa dobrze.

Koła rowerowe – wystarczy że są proste? Powinny być okrągłe?

Zasada jest prosta, proste koło to połowa sukcesu.

Raz na jakiś czas spotykam się z kołami, które oprócz centrowania wymagają dodatkowej pracy.
Na co zwrócić uwagę przy serwisie kół?

Koło to prosta budowa – obręcz, szprychy, nyple i piasta, a tam właśnie zaglądamy bardzo rzadko.

Co może być nie tak z piastą ?

  • Luz na osi – koło chybocze się na boki
  • Stary klejący smar – brak płynnego obrotu osi
  • Brak smaru – Szum podczas szybkiego obrotu osią
  • Luz bębenka – kiwająca się kaseta

Niewiele?

Takie pozorne błahostki znacząco wpływają na podróżowanie rowerem. Stary smar, zwiększa opory toczenia, luz na osi niszczy konusy i bieżnie.
Warto choć raz w roku sprawdzić czy nie występuje luz na kole, aby uniknąć o wiele kosztowniejszej naprawy.

Ponadto warto również zwrócić uwagę na stan opaski na obręcz, która ma za zadanie chronić dętkę od wewnętrznej strony koła, często spotykam się z taśmą izolacyjną, ale na szczęście jest dedykowane rozwiązanie w postaci opasek.

Co jest potrzebne aby samodzielnie przeprowadzić serwis piasty?

Jakich części możesz potrzebować?

W zależności od tego co znajdziesz w środku piasty – może ci się przydać coś z poniższej listy.

W kołach przednich zazwyczaj stosuje się kulki o średnicy 3/16” (około 4,76 mm), w piastach tylnych znajdziesz kulki 1,4” (6,35mm)

Konusy w zależności od średnicy osi i jego rodzaju musisz dobrać indywidualnie.
Jeśli nie wiesz czego potrzebujesz możesz wybrać też kompletną oś piasty, która ma już dopasowane konusy.

W razie wątpliwości nasz dział techniczny służy pomocą.

Omijam tutaj piasty na łożyskach maszynowych – tutaj serwis w większej mierze sprowadza się do ich wymiany, więc nie ma się nad czym rozwodzić.

TIP: podczas przeglądu piast, zwróć uwagę na luźne szprychy w kole, jeśli nie pękła to warto ją odpowiednio naprężyć, a całe koło wycentrować.

Nie działające przerzutki

Czy przerzutki są tak liche, że psują się po roku? Nie musisz być skazany na jazdę na jednym przełożeniu.

  • Czego można się spodziewać przy źle działających biegach?

O ile sprawa jest prosta w zdiagnozowaniu, to tutaj zalecam udać się do najbliższego serwisu, gdzie będzie na wyposażeniu przyrząd do prostowania haka, narzędzie jest po prostu dość drogie i nie jego zakup zupełnie się nie opłaca dla indywidualnego użytkownika.

Można jednak wymienić hak przerzutki na nowy – obszerna oferta haków tutaj.

  • Mozolna zmiana biegów to syndrom zatartej linki

Shimano rekomenduje wymianę linek i pancerzy co roku, jak najbardziej się z tym zgadzam, linki i pancerze w dobrej kondycji to gwarancja poprawnego sterowania przerzutkami.

Zatarte, zardzewiałe linki odbierają chęć do jazdy na rowerze, ciężka zmiana biegów, czekanie aż łańcuch przeskoczy na kolejną zębatkę to nic przyjemnego.

Jeśli radzisz sobie z regulacją przerzutek, możesz sam wymienić linki i pancerze.

Jakie narzędzia do wymiany linek i pancerzy?

Jakie części są potrzebne do wymiany linek i pancerzy?

  • Pancerz o średnicy 4 mm (przerzutkowy) Sprzedawany w odcinkach 3 metrowych , zazwyczaj wystarczy na cały rower (2 przerzutki)
  • Linki o średnicy 1,2 mm – tutaj rekomenduje użyć tych ze stali nierdzewnej
  • Końcówki pancerza przerzutkowego – ilość zależna od ilości odcinków pancerza na ramie
  • Końcówki linki – do zabezpieczenia linki przed strzępieniem

Jeśli nie chcesz kompletować wszystkich składowych to mamy też gotowy zestaw do przerzutek

Podsumowanie części pierwszej.

Artykuł podzielę na kilka części, nikt nie czyta takich kolosów
Diagnostyka to temat rzeka, nawet gdybym chciał to nie wymienię tutaj wszystkich możliwych przyczyn niewłaściwej pracy powyższych komponentów.

Mam jednak nadzieję, że zwrócisz uwagę na piasty i linki przerzutkowe

 

 

Pozycjonowanie

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel